کاهش اضطراب دانش‌آموزان

کاهش اضطراب دانش‌آموزان

اضطراب و استرس، یکی از مشکلاتی است که در درصد قابل توجهی از دانش آموزان وجود دارد و متاسفانه تاثیرات مخربی بر عملکرد دانش آموزان در مدرسه و حتی در خانه دارد. نتیجه این اضطراب و استرس مانند سایر ناتوانی های یادگیری، کاهش عملکرد درسی و تحصیلی دانش آموزان خواهد بود.

علاوه بر این، اضطراب و استرس به مرور زمان، می تواند مشکلات جسمی برای دانش آموزان مضطرب به بار بیاورد. از آنجایی که این نوع اضطراب و استرس عمدی نیست و به صورت کاملا ناخودآگاه بروز می کند، صرفا دعوت کردن دانش آموز به آرامش داشتن تاثیری نخواهد داشت.

اما با تمرین هایی که دانش آموزان می توانند انجام دهند و همچنین همکاری و همراهی والدین و معلمان می توان این اضطراب و استرس را کنترل کرد. در این مقاله نکاتی را برای معلمان، والدین و دانش آموزان مضطرب بیان کرده ایم تا از این طریق دانش آموزان بتوانند با کمک معلم و والدینشان اضطراب و استرس خود را کنترل کنند.


بیشتر...

روش های درس خواندن به طور صحیح

روش های درس خواندن به طور صحیح

بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان از همان دوران ابتدایی به دنبال روش های درس خواندن صحیح بوده‌اند. از شیوه‌هایی مانند حفظ کردن گرفته تا حبس کردن خود در یک اتاق ولی ما در اینجا شیوه‌های موثری برای مطالعه را آورده ایم.

 

بدیهی است که درس خواندن با بعضی از شیوه‌هایی که اکنون بین دانش‌آموزان رایج است، بجز وقت تلف کردن، ثمره دیگری ندارد. آنها باید بدانند درس خواندن هنری است که ظرافت‌های خاص خود را دارد، در صورتی که این ظرافت‌ها به کار گرفته شود، موفقیت حتمی است.

 

از همین رو سعی کرده ایم تا در متن زیر روشهای صحیح مطالعه و اصول آن را مرور کنیم


بیشتر...

چگونه یک دانش‌آموز موفق باشیم؟

چگونه یک دانش‌آموز موفق باشیم؟

آغاز سال تحصیلی جدید شاید این سؤال بسیاری از دانش‌آموزان باشد که چه کار کنیم تا بتوانیم در درس و مدرسه موفق باشیم.

 

با آغاز سال تحصیلی جدید شاید این سؤال بسیاری از دانش‌آموزان باشد که چه کار کنیم تا بتوانیم در درس و مدرسه موفق باشیم. باید بدانید که خوب و موفق بودن، نه تصادفی است و نه ارتباطی به معلم و... دارد. رمز موفقیت داشتن تلاش و پشتکار در امر یادگیری است. برای این‌که بتوانید شما نیز در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشید و بهترین نمره را کسب کنید باید پشتکار زیادی داشته باشید و با برنامه‌ریزی خوب کارهای خود را انجام دهید و به چندین نکته توجه کنید:


بیشتر...

چگونه مدرسه شادی داشته باشیم؟

چگونه مدرسه شادی داشته باشیم؟

دانش‌آموزان مدارس ما به جای لذت دوران کودکی و فراگیری مهارت‌های زندگی مجبورند برای گذراندن دوران تحصیلات عمومی و گرفتن مدرک، مسیری طاقت‌فرسا را آن هم غالبا با بی‌رغبتی طی کنند. این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته، فرد شادترین لحظات زندگی خود را در مدرسه می‌گذراند و نه تنها با مدرسه احساس بیگانگی نمی‌کند بلکه بخش عمده‌ای از زندگی اجتماعی خود را در آنجا تجربه می‌کند. اما اشکال در چیست و چه عیبی در نظام آموزشی ما وجود دارد که مدارس را برای بچه‌ها خسته‌کننده کرده تا از هر فرصتی برای تعطیل‌کردن و به عبارتی گریزان‌بودن از درس و مدرسه استقبال کنند. سال‌هاست که بحث بازنگری در شیوه و نظام آموزش‌و‌پرورش، چه از نظر محتوای کتب درسی و چه از نظر ساختار و برنامه‌های آموزشی و اداری مطرح است، اما این تغییرات گوناگون نتوانسته مدرسه را برای دانش‌آموزان به محیطی جذاب و مفید و شاد تبدیل کند. از نظر نگارنده، عواملی وجود دارد که بدون شک مانع ایجاد و نهادینه‌شدن نشاط و سرخوشی در دانش‌آموزان می‌شوند


بیشتر...

خلاصه نویسی چیست و چطور باید انجام شود؟

خلاصه نویسی چیست و چطور باید انجام شود؟

 

يکي از دغدغه هاي مشترک و مهم دانش آموزان، داوطلبان کنکور و بعضا دانشجويان، کمبود وقت است. فشرده بودن برنامه هاي درسي، کلاسهاي فوق برنامه و نياز به استراحت وقت اندکي را در اختيار دانش آموزان قرار ميدهد. همانطور که در مطالب گذشته نيز گفتيم برنامه ريزي درست و اصولي براي فردي که قصد موفقيت دارد، يک بايد محسوب ميشود و هرکس که براي رسيدن به موفقيت برنامه ريزي نداشته باشد، مسلما براي شکست برنامه ريزي کرده است.


بیشتر...

یک راه مطمئن برای موفقیت در تحصیل، داشتن یک برنامه ریزی درسی منسجم است!

یک راه مطمئن برای موفقیت در تحصیل، داشتن یک برنامه ریزی درسی منسجم است!

. یک برنامه درسی مناسب می تواند ضامن موفقیت باشد، حتی اگر بسیاری از آنچه ما فکر می کنیم دشوار باشد

. نه تنها باید اولویت دروس را برنامه ریزی کنید، بلکه باید به طرز صریح عمل کنید که شما مسئولیت های دیگر خود را نسبت به خانواده و دوستان خود نادیده نگیرید

 و نیازی نیست که سرگرمی خود را به همین ترتیب ترک کنید.


بیشتر...


کتاب هفت عادت مردان موثر (قسمت اول تا پنجم)

کتاب هفت عادت مردان موثر (قسمت اول تا پنجم)

کتاب صوتی
#هفت-عادت- مردمان_موثر
#روانشناسی
مؤلف:
 استفان کاوی
مترجم:
 گیتی خوش‌دل
 برگردان کتاب :
 The seven habits of highly effective people
 ۱۸۹ صفحه

انتشار کتاب فوق در بسیاری از نقاط گیتی با اقبال بی سابقه‌ای روبرو شد، به نحوی که ظرف مدت کوتاه، چهار میلیون نسخه آن به ۱۲ زبان منتشر گردید و عنوان پرفروش‌ترین کتاب را در سراسر جهان به خود اختصاص داد و سرانجام به عنوان کتاب مرجع مورد استفاده نویسندگان و محققان بسیاری قرار گرفت. مطالب پربار این کتاب سرشار از دانش عملی برای مردمانی است که مایلند کنترل زندگی و کسب و کار خود را به دست گیرند. نکات پرمحتوای آن چنان عمیق و اساسی است که با مطالعه مجدد هر بخش سطح تازه ای از تفکر و ادراک را پدید می‌آورد.  هفت عادت مورد بحث عبارتند از:
یک. عامل باشید
دو. به صورت ذهنی، از آخر آغاز کنید
سه. نخست، امور نخست را قرار دهید
چهار. به استراتژی برنده-برنده بیندیشید
پنج. نخست بخواهید که بفهمید، آنگاه جویای تفاهم باشید
شش. نیروی جمعی ایجاد کنید
هفت. اره را تیز کنید


بیشتر...